Náš seriál o barevném úklidu vrcholí. Zde je pátá a zároveň poslední část, která řeší barvy úklidového vybavení a čisticích prostředků ve vztahu k úklidové oblasti. Pokud se zabýváte úklidem na profesionální úrovni, přečtěte si také předchozí části tohoto seriálu, které se zabývají prevencí, kontrolními metodami a řetězci infekcí, cestami přenosu bakterií, hygienou a dezinfekcí rukou.

Barevné kódování

Nyní, když jsme důkladně poznali důležitost účinných opatření na kontrolu infekcí, jsme připraveni prověřit zavedení efektivního systému barevného kódování. První věc, kterou je třeba si uvědomit, je, že neexistuje žádný legislativní požadavek na provoz tohoto systému. V rámci vysoce kvalitního úklidu a hygieny se však obecně považuje za správné přijmout tento systém.

V důsledku toho, a s ohledem na důležitost kontroly infekcí, byl v úklidovém průmyslu vyvinut systém barevného kódování, a to pro všechna příslušná čisticí zařízení a prostředky. Funguje to tak, že jednotlivá úklidové vybavení a čisticí prostředky jsou označeny různými barvami podle jejich použití v konkrétních oblastech – kuchyň, toaleta atd. Cílem je snížit riziko křížové kontaminace a přenosu bakterií z jednoho místa na druhé, například z toalety do kuchyně. Barevný úklid je široce používaný ve většině vyspělých států světa a vždy se používají čtyři stejné barvy – modrá pro generální oblast, zelená pro kuchyně, žlutá pro umývárny a červená pro sanitární oblast.

„Jedna barva = jedna oblast čištění. Daná barva tedy označuje úklidovou techniku a čisticí prostředky, které se používá jen pro danou oblast, například toaletu.“

Cílem systému barevného kódování je zabránit křížové kontaminaci během čištění. Jestliže má být profesionální úklid efektivní, je nezbytné, aby systém byl také součástí programu školení zaměstnanců.

Barevné kódování úklidových zařízení a čisticích prostředků je jednoduché. Tento důležitý krok významně přispěje k hygienickým normám a eliminaci křížových infekcí. Pojďme si jednotlivé oblasti a barvy přiblížit.

Modrá barva = generální oblast

Modrá barva značí generální oblast úklidu. Ta představuje prostory s nízkou pravděpodobností výskytu biologického znečištění. Mezi takové oblasti patří například obývací pokoje, kanceláře, recepce, učebny, šatny, ložnice apod.

Modrá barva = generální oblast (kód barevného úklidu)

Zelená barva = kuchyňská oblast

Zelená barva označuje kuchyňskou oblast a provozy či místa, kde se manipuluje s jídlem – například kuchyně a jiné přípravny jídla, jídelny a restaurace nebo prodejny s jídlem.

Zelená barva = kuchyňská oblast (kód barevného úklidu)

Žlutá barva = umývárenská oblast

Žlutá barva je určena pro umývárenskou oblast. Mezi tyto oblasti patří zejména umývárny, koupelny, sprchy, bazény, sauny, ale také umyvadla, vany či podlahy a omyvatelné stěny.

Žlutá barva = umývárenská oblast (kód barevného úklidu)

Červená barva = sanitární oblast

Červená barva se používá pro sanitární oblasti, tzn. toalety. Spadají sem nejen záchodové mísy, pisoáry a bidety, ale samozřejmě také kojící a přebalovací místnosti včetně veškerého příslušenství, zařízení a vybavení.

Červená barva = sanitární oblast (kód barevného úklidu)

Vybavení používané v režimu barevného kódování

V ideálním případě by mělo být veškeré úklidové zařízení barevně označeno. Ne všechny společnosti, které vyrábí úklidové vybavení a čisticí prostředky, však tento systém podporují. Pokud používáte zařízení a prostředky, které barevný úklid nepodporují, můžete si je označit sami, například barevnými štítky nebo samolepkami. A co vše se barevně označuje?

  • čisticí utěrky a houbičky
  • mopové systémy – rukojeti, mopy, kbelíky
  • odpadkové koše
  • košťata a kartáče
  • prachové lopatky
  • ochranné rukavice
  • hadry na nádobí
  • ručníky atd.

Péče o úklidové vybavení

V ideálním případě by předměty používané k čištění v určité oblasti měly být bezpečně skladovány v místnosti, která umožňuje obsluze je po použití řádně umýt. V praxi to však není vždy možné, což znamená, že způsob, jakým lze zařízení umýt a uložit do společné místnosti, je rozhodující pro to, aby se předměty navzájem nekontaminovaly. Dbejte na to, aby se jednotlivé úklidové prostředky při skladování a sušení vzájemně nedotýkaly.

Utěrky a kbelíky

Všechny opakovaně používané utěrky by měly být vždy po skončení úklidu důkladně vyprány pod čistou tekoucí vodou a následně vyždímány, tak, aby byly co nejméně mokré. Vlhkost totiž podporuje růst bakterií. Jednotlivé utěrky by měly být rozprostřeny nebo zavěšeny, ideálně ve vyhrazeném prostoru pro sušení, aby rychle uschly. Doporučujeme je sušit a následně i skladovat samostatně, aby se vzájemně samy sebe nedotýkaly a nedocházelo tak ke křížové kontaminaci. Barevné utěrky dávejte pouze do kbelíků stejné barvy.

Jakmile dokončíte úklidové práce a vylijete z kbelíku znečištěnou vodu a odpad, měli byste jeho vnitřek vypláchnout čistou vodou a vytřít čistým suchým hadrem. Ideální je kbelík čistit nad odtokovým kanálem, použít baktericidní čisticí prostředek a důkladně ho opláchnout. Čistý kbelík nechte na vzduchu řádně vyschnout.

Čisticí kartáče a mopy

Při čištění kartáčů je třeba dodržovat stejný postup, jako při praní utěrek. Vždy po dokončení úklidu musí být perfektně vyčištěny a vysušeny. Ruční čištění mopů se však nedoporučuje. Často se totiž stává, že se mop špatně vysuší a zůstane vlhký, čímž dochází k množení bakterií. Mnohem efektivnějším řešením je používat mopovací systémy s výměnnými mikrovláknovými hadry, které se mění po každém jednom vytření a perou se v automatických pračkách. Ono obecně klasické mopy se nedoporučují, zejména pak v oblasti školství a zdravotnictví. Ve většině případů pouze roztírají a roznáší špínu a zanechávají mokrou podlahu, čímž se pak stává domovem bakterií a potenciálním šiřitelem nemocí. Klasický mop navíc nikdy nevyčistí podlahu dokonale. Přečtěte si článek 5 důvodů, proč už nikdy na vytírání podlahy nepoužívat mop. Jediné akceptovatelné mopovací systémy jsou ty, které mají více vaniček na vodu, roztok a odkládání nástrojů a spotřebního materiálu, včetně toho, že mají výměnné mikrovláknové hadříky, díky kterým na podlahu vždy aplikujete čistou vodu. To znamená, že nikdy nevytíráte podlahu stejnou již znečištěnou vodou. Přesný popis funkčnosti a popis tohoto pracovního postupu se dočtete v článku OmniFlex™ Microfiber Trolley System – víceúčelový úklidový vozík pro profesionální použití.

Čisticí houbičky

Čisticí houbičku perfektně opláchněte a poté umístěte do misky, která obsahuje roztok teplé vody a baktericidního čisticího prostředku. Důkladně ji vyperte, tak, aby roztok několikrát prošel její strukturou. Pak ji vyždímejte, nechte usušit a uskladněte ve vyhrazeném prostoru.

Čištění houbiček se ale příliš obecně nedoporučuje, protože často zůstávají vlhké a drží v sobě nečistoty a bakterie. Taková houbička nebo hadr v sobě může mít desítky milionů bakterií. Více v článku Pozor! Špinavá kuchyňská houbička nebo hadr na nádobí může obsahovat až 82 miliard bakterií.

Ochranné rukavice

Velmi důležité je také správná manipulace s ochrannými rukavicemi. Pamatujte si, že když vyčistíte danou oblast a chcete přejít na oblast jinou, musíte si vyměnit také rukavice dle pravidel barevného systému. I ty by měly mít barvu podle toho, pro jakou oblast jsou používány. Pravidelná výměna rukavic zajistí, že bakterie, které na nich mohly zůstat, nebudou kontaminovat jiné oblasti.

Co se týče čištění rukavic, i v tomto případě je důležité dodržovat podobný postup, jako u ostatního úklidového vybavení. Po dokončení úklidu rukavice důkladně omyjte, a to zevnitř i zvenku, a nechte je dokonale uschnout. Pokud však používáte jednorázové rukavice, bezpečně je zlikvidujte.

Závěrem

Takto nějak funguje systém barevného úklidu. Můžete ho používat téměř v jakémkoliv profesionálním segmentu, ale klidně i v domácnosti. Nejčastěji je využíván ve zdravotnictví, potravinářství a školách. Můžete si ho přizpůsobit svým potřebám nebo potřebám daného provozu.

Centrum nastavení ochrany osobních údajů

Funkční (nutné)

Tzv. funkční soubory cookie jsou nutné pro základní funkce stránky. Mezi ně patří soubory cookie, které stránce umožňují si vás zapamatovat při procházení stránky prostřednictvím analytického nástroje Google Analytics. Umožňují používat nákupní košík a pokladnu a také pomáhají se zabezpečením a plněním předpisů.

Google Tag Manager (Google Analytics)

Remarketing

Shromažďování údajů pro remarketing v Obsahové a Vyhledávací síti. Jedná se o údaje o přihlášených uživatelích, kteří Googlu umožnili přidružit informace o historii procházení obsahu v prohlížeči a aplikacích k jejich účtu Google a tyto údaje používat k zobrazování personalizovaných reklam.

Google.com, Seznam.cz

Přehledy inzerce

Funkce inzertních přehledů, jako jsou přehledy demografických údajů a zájmů publika, přehledy DoubleClick Campaign Manager a DoubleClick Bid Manager a přehledy zobrazení v Obsahové síti Google, které nám pomáhají lépe porozumět našim uživatelům.

Google.com

Share This